Wyobraźcie sobie, że idziecie do dentysty, siadacie na fotelu i dentysta zaczyna Was leczyć. Nie zapytał wcześniej co Was boli, w którym miejscu i jak mocno. Po prostu od razu wziął się do pracy, zdając się na swoja intuicję, przeczucia, albo domysły. Dokładnie to samo można przełożyć na branżę reklamową. Tak samo jak dentysta robi wywiad z pacjentem, agencja reklamowa oczekuje Briefu od potencjalnego klienta.

  1. Co to jest brief?

Brief to najprościej mówiąc, komplet oczekiwań klienta wobec agencji reklamowej. To wszystkie intencje, cele, wytyczne, obecna sytuacja firmy, konkurencja i założenia, jakie zleceniodawca, czyli Wy macie względem wykonawcy, czyli agencji.

 

2. Dlaczego muszę to robić? Płacę – wymagam.

Jasne, że klient nie ma obowiązku sporządzać briefu. Nie może jednak wtedy oczekiwać, że projekt będzie odpowiadał jego ścisłym oczekiwaniom. Nie chodzi tutaj o narzucanie komuś dodatkowej pracy. Brief ma służyć obu stronom i ma być jednym ze środków, który pomaga osiągnąć wspólny sukces.

3. Szczerość.

Nikt nie wymaga tutaj wyśpiewania wszystkich tajemnic firmy jak na spowiedzi. Trzeba sobie jednak zdać sprawę, że z jakiegoś powodu firma kontaktuje się z agencją i nie przekazanie wszystkich istotnych faktów może odbić się na finalnym projekcie. Agencja musi znać zarówno Wasze mocne strony, jak i te najsłabsze ogniwa. Także nie bójmy się mówić o tym co nie gra.

4. Dokładność.

Zasada jest prosta. Jeśli bardziej przyłożysz się do briefu, możesz oczekiwać lepszych efektów w krótszym czasie. Brief ma pomóc agencji reklamowej, ale w konsekwencji działań, również Tobie. Nie traktuj więc tego jak pracy domowej, ale jak pomoc sobie i swojej firmie.

 

5. Nie zapomnij o celu!

Czyli właściwie po co my to robimy? No właśnie, jasno sprecyzowane cele nie pozowlą nam zapomnieć o powstałych na początku ideach, które nam przyświecały i które często są zapalnikiem do podjęcia działań. Niestety, ale w toku pracy nad projektem, łatwo zapomnieć powód, dla którego w ogóle go zaczęliśmy, dlatego dobrze opisany cel pomaga nam trzymać odpowiedni kierunek.