Projektując jakiekolwiek działania marketingowe, graficzne czy projektowe zawsze musimy wiedzieć dla kogo to robimy. Im lepiej określona będzie grupa docelowa naszego komunikatu, tym bardziej będzie on precyzyjny i dostosowany do odbiorców. Daje nam to wymierne efekty w postaci zwiększonej ilości klientów, ich zadowolenia, a także pozwala skutecznie kierować naszą marką czy produktem. Musimy wiedzieć kto jest naszym odbiorcą, kiedy mówimy do wszystkich to tak naprawdę do nikogo.

 

1. Jak określić nasz target (grupę docelową) ?
Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na pytania: jakie problemy rozwiązuje nasz produkt czy usługa i czyje to są problemy? Kolejnym aspektem jest to, do kogo chcemy kierować nasz komunikat. Musimy się dowiedzieć jaki jest nasz odbiorca i czy w ogóle istnieje. Chodzi tutaj o różne informacje takie jak płeć, średni wiek, zarobki, stan cywilny, miejsce zamieszkania i wiele innych zmiennych, które dają nam możliwość segmentowania i opisywania naszych konsumentów.

 

2. Tworzymy persony.
Czyli kreujemy profil naszego potencjalnego klienta. Możemy mu nadać imię, narysować go, wkleić jego zdjęcie, napisać co lubi, gdzie pracuje i czym zajmuje się w wolnym czasie. Wszystko to w celu zobrazowania sobie jak najdokładniej naszego odbiorcę. To pozwoli nam na tworzenie treści, która jest odpowiednia dla naszej grupy docelowej. Kiedy sprzedajmy żel do protez zębowych, nie będziemy posługiwali się językiem nastolatków. Proste.

 

3. Grup docelowych może być klika.

Wtedy tworzymy też różną treść, którą przekazujemy za pomocą innych kanałów komunikacji w inny sposób. Można też przyjąć strategię tworzenia contentu, który trafi do wszystkich naszych grup docelowych. Kluczem jest bieżące monitorowanie postępów naszych działań i odwaga do zmian, jeśli coś idzie w złym kierunku.

 

Musimy znać naszego klienta. To absolutna podstawa. Jest to punkt wejścia w tworzeniu każdej strategii marketingowej, projektowaniu stron WWW, logo, czy identyfikacji wizualnej. Jeśli pominiemy ten aspekt to możemy stworzyć bardzo fajny rzeczy, które do nikogo nie trafią.
Im lepiej poznamy naszego odbiorcę, tym szybciej i efektywniej do niego dotrzemy.