W życiu jest tak, że zawsze kierujemy się w stronę czegoś, zawsze mamy jakiś cel. Czasem są to małe rzeczy, które bez problemu osiągamy, a czasem długoterminowe plany, na których realizacje musimy poczekać. Fakt, że ktoś zdecydował się założyć biznes jest również celem, ale co dalej? Co mam robić z tym celem? Jak go rozwijać, jak sprawić, aby osiągnąć to co sobie założyliśmy w kontekście naszej własnej firmy? Tutaj na ratunek przychodzi strategia marketingowa.

 

Strategia marketingowa to fundament każdego biznesu. Od tego się zaczyna. Bez względu na to czy prowadzisz salon fryzjerski i zatrudniasz dwie osoby, czy firmę produkcyjną z setką ludzi na pokładzie, musisz mieć strategię. Ale od początku.

 

  1. Czym jest strategia marketingowa?

To zbiór informacji o naszej firmie. Dowiemy się z niego wiele o naszych największych słabościach, ale też dużo o mocnych stronach. Zawarte są tam wszystkie nasze cele oraz dokładnie wskazana i opisana grupa docelowa. Strategia jest swoistym kierunkowskazem w trakcie rozwoju danego biznesu, zawsze możemy do niej wrócić, żeby przypomnieć sobie dlaczego zaczęliśmy coś robić.

 

  1. Na co składa się strategia?

Jest to proces bardzo złożony, można jednak wyróżnić kilka bardzo istotnych aspektów.

Przede wszystkim musimy określić target, czyli grupę docelową. Musimy mieć świadomość, że nie jesteśmy w stanie dotrzeć do wszystkich ludzi ze swoim produktem czy usługą. Należy również zbadać, czy rynek, do którego mamy zamiar kierować naszą komunikację w ogóle istnieje. Na świecie było wiele organizacji i przedsiębiorstw, które upadło właśnie z tego powodu. Sprzedawali świetny produkt, ale dla konsumenta, który nie istniał. Dobrze określona grupa docelowa oszczędza również nasz czas i pieniądze. Dzięki niej, nie narażamy się na kupowanie bezsensownych reklam skierowanych do konsumentów po omacku.

 

 

Po drugie – kalendarz. A dokładnie harmonogram działań. Określamy czas na wdrożenie strategii, a także planujemy dokładnie wszystkie kroki. Zawarte są tutaj wszystkie rzeczy do zrobienia, z dokładnym czasem ich wdrożenia. Niesamowicie istotny element. Oczywiście branża marketingowa jest tak dynamiczna, że z uzasadnionych przyczyn kalendarz działań może się zmieniać. Musimy obserwować konkurencje i zachowania rynku. Elastyczność to klucz.

 

Po trzecie, ustalamy cele. Musimy wiedzieć co mamy robić. Kiedy już je ustalimy, należy określić sposób ich realizacji. Wszystko to w oparciu o analizę, którą zrobiliśmy wcześniej. Znamy swoją konkurencję, wiemy jaką mamy przewagę i potrafimy to wykorzystać. Dobra strategia daje nam też obraz na to, jakich narzędzie będziemy używać. Na tym etapie jesteśmy też w stanie oszacować koszty wszystkich działań.

 

Strategia to absolutny obowiązek w Twojej firmie. Tworzy świetny fundament dla wszystkich kampanii reklamowych, poprawia komunikację z konsumentami i pracownikami, a przede wszystkim zwiększa Twoje zyski.

 

Chcesz porozmawiać o strategii marketingowej dla swojej firmy?

Napisz na kontakt@studio-imago.pl